Super Hypercube VR : Tetris in virtual reality

Abstracte geometrie, neonkleuren, snelheid en enorme simplistische logica. Het lijkt op kunst vanuit het futurisme, dadaïsme en COBRA alleen dan gegoten in een game. Super Hypercube is een virtual reality spel (vr game) met de Playstation VR headset. Met Super Hypercube wordt je ondergedompeld in ruimte, licht en geluid. Overal om je heen zie je clusters uitdijen en nieuw gevaar in rap tempo op je afkomen. Super Hypercube vraagt snelheid en aandacht. Denk snel, handel accuraat en hou je koppie erbij.

Het VR blokkenspel voor jong en oud

Als jonge snaak heeft iedereen wel eens een doos gekregen met verschillende vormpjes ingesneden. Het doel was om de bijbehorende blokken in de juiste vormen te douwen. Dit concept bestaat nog steeds, maar dan voorgeschoteld in SuperHyperCube, een launch game voor PlayStation VR.

Super Hypercube is Tetris, maar dan met een nieuw technologische jasje om. De tweedimensionale geometrische vormen zijn verleden tijd en je zit niet meer hevig gespannen achter een computerscherm intensief pijltoetsen in te drukken. Integendeel, het is nog veel spannender geworden. De geometrische vormen zijn driedimensionaal en jij wordt ondergedompeld in een nieuwe ruimte. Je zit niet meer achter een bureau, maar je bent fysiek in een virtuele wereld. Omgeven met alleen maar ruimte, geluid en licht.

De abstracte verhaallijn van Super Hypercube

Super Hypercube is een Playstation VR spel voor één persoon. Je vliegt door eindeloze golven abstracte geometrie met hoge snelheid. Muren komen op je af en er heerst een warme analoge gloed van virtueel neon. In Super Hypercube moet je in splitsecond de juiste weg zien te vinden. Je bestuurt met je controllers driedimensionale Tetris-blokken. Deze kubussen moet je met gepaste behendigheid zodanig draaien en kantelen dat deze door de gaten van de op jou afkomende muren passen. Elke keer wanneer jij met succes door een gat vliegt wordt het cluster van kubussen langer.

Head-tracking is van groot belang met dit Playstation VR spel. Het cluster van kubussen wordt namelijk alsmaar groter en groter. Om een gat te zien moet je overal rondkijken en heel snel beslissen welke rotaties je maakt. De VR is simpel, maar zeer effectief. Door de head-tracking voelt het alsof je letterlijk in deze futuristische techni-gekleurde wereld gezogen wordt.

Het klinkt bijna té simpel, maar mensen die Super Hypercube al mochten proberen zijn zonder uitzondering enthousiast. Blokken wordt nooit zo leuk als met Super Hypercube. Blijf leven, zolang als je kan! Voer de scores toe aan de scorelijsten en wordt de beste Super Hypercube speler. Pas alleen op dat je niet zelf vierkante ogen krijgt.

super-hypercube-tetris-in-vr

 

De geschiedenis van Super Hybercube

De eerste versie van Super Hybercube was ontworpen in 2008 voor Gamma3D. Gamma3D is een evenement georganiseerd door Kokoromi (een groep dat games promoot), waarbij spelmakers van over de gehele wereld kwamen om een game te creëren waarin stereoscopische 3D technologie – denk aan de rood/blauwe filmbrillen – het verloop van een spel werkelijk beïnvloed. Het spel Super Hybercube ging een stap verder. Head tracking werd geïntroduceerd, op maat gemaakte brillen kwamen op en de hardware van Johnny Chung Lee werd gebruikt. De spelers zagen niet meer alleen de diepte in de virtueke wereld, maar konden met fysieke bewegingen achter de clusters kijken. In 2010, toen de commerciële motion camera’s en kinematische detectie werden gepopulariseerd, wijzigde Kokoromi opnieuw de head-tracking techniek, maar het spel vertrouwde nog steeds op de rood/cyaan 3D-bril om visuele diepte-effecten te creëren. Op heel veel verschillende manieren is interactieve technologie ontwikkeld die de visie van Koromi’s ondersteunt – een fysiek spel waarbij je volledig bent omgeven met ruimte en waarbij je kan spelen met deze ruimtelijke beleving.

Super Hypercube zwerft al bijna 10 jaar over spelbeurzen en indiegame conventies en lijkt haar thuis te hebben gevonden met de opkomst van virtual reality. Het oorspronkelijke spel was gecreëerd in grijstinten, maar met de opkomst van VR is er ver voorbij gegaan aan de chromatische beperkingen (optische fouten) van de stereoscopische technologie. Het Playstation VR game is beïnvloedt door de liefde van Kokoromi voor alle lichtgevende dingen, belichaamd door neonlicht, jaren 80 motion graphics, beginnende computer kunst en de minimalistische kunstbeweging bekend als ‘licht en ruimte’. Artiesten werkzaam binnen dit genre werken met materialistische oppervlaktes, gebruiken neonkleuren, LEDs en zonlicht om hun abstracte werk leven in te blazen. Dit universum aan games is zowel geïnspireerd door de neonkunstwerken van Dan Flavin, de eerste computer graphics van pionier John Whitney en de licht en ruimte kunstwerken van James Turrell. Ook zijn er diverse visuals gebruikt, die hun wortels hebben in films vanuit de jaren 60, 70 en 80. Een specifieke iconisch film is: a Space Odyssey to Blade Runner to Xanadu. Dit is een retro-futuristische film met analoge special effects.

Door de verwerking van verschillende kunststijlen is het Playstation VR spel een kunstwerk op zich geworden. Dat was ook het doel dat Koromi met dit moderne Tetris spel beoogde. Koromi wil de spelers een fantastische ervaring bieden door hen door deze kunstwerken te laten vliegen en zweven.

super-hypercube-blokkenspel-in-vr

De toekomst van Super Hybercube

We staan nog aan het begin van de virtual reality ontwikkelingen. Ongetwijfeld zal dit Playstation VR spel in de nabije toekomst een nieuwe transformatie ondergaan om de nieuwste VR specificaties te verwerken in deze kunstzinnige, futuristische en technologische Tetris.

Specificaties

  • Oorspronkelijke releasedatum: 22 november 2008
  • Ontwikkelaar: Kokoromi
  • Uitgever: Polytron Corporation
  • Platform: PlayStation 4
  • Genre: puzzel
  • Releasedatum: 16 oktober
  • Officiële Website: http://superhypercube.com/
Share