Statik: ongekend spelconcept dat fascineert

“So how does it make you feel?” – woorden die blijven nagalmen na het spelen van Statik. In het spel ontwaak je met je handen die vastzitten in een vreemd apparaat op een vreemde plek met een onbekende man die vragen stelt. Statik is een spel als geen ander.

Statik Technologie

Dit spel gaat over technologie en puzzelen, maar eigenlijk is het grootste lokmiddel de perceptie. Dit puzzel-mysterie is een speurtocht naar de menselijke geest. Elke dag ontwaak je met een nieuw en origineel puzzel-apparaat aan je handen bevestigd dat je moet oplossen. Je moet je hersens gebruiken, je omgeving, je ogen en je oren om elk mysterie op te lossen. De ongelooflijke kern zit juist in Virtual Reality – je weet namelijk niet meer of je je eigen zintuigen en perceptie kunt vertrouwen. Dit spel is dus weer eens wat anders dan aliens bestoken met een supergun.

Virtual Reality: nieuwe inzichten

De VR toevoeging aan games is meer dan alleen een visuele meerwaarde aan spellen. Het creëert een ruimte waarin experimenten voor je eigen waarneming mogelijk zijn. Spellen als Statik zijn daarom ontzettend interessant. Statik heeft zo een eigen aanzet tot storytelling en gameplay. VR heeft dus ontzettend veel potentieel, iets dat verder gaat dan conventionele avonturen of actiespellen. Het spel is substantieel, zonder het onderdeel plezier onder te waarderen. Het is een nieuwigheid die in het begin erg vreemd aanvoelt, vanwege het onbekende element. Nooit eerder waren we een dergelijk spel tegengekomen. De studio die de game produceerde heeft lang nagedacht en vele testen opgezet om ideeën uit te proberen. De beste ideeën overleefden en zijn in Statik samengebracht. In wezen gaat het erom dat wanneer je iets gezegd wordt, je dit niet hoeft te geloven. Probeer het zelf uit.

Make up your own mind

Statik gaat om het ontrafelen van het mysterie. Samen met dr. Ingen en de assistente Edith ga je op een doortastende ontdekkingsreis. Zo leer je beter wat omgaat in je hoofd. De vergrendelde doos die je aantreft elke keer dat je wakker wordt, wordt aandachtig gadegeslagen door dr. Ingen. Wat is nu het doel van dit merkwaardige laboratorium? Het heeft de naam ‘Institute of Retention’. En dat is waar het nu allemaal om draait: behoud. Kun jij je verstand behouden, de kracht van je zintuigen behouden, het vermogen van je vernuft behouden? Je komt er snel achter dat dit niet echt een game is, maar een plek. Het zou jammer zijn om alles al weg te geven voordat je het spel speelt, maar het gaat om je perceptie. Vragen als ‘wat impliceert dit?’, ‘wat is nu precies het verhaal?’ en ‘wat moet ik nu denken’ zijn essentiële vragen die vaak gesteld worden en motiveren om de oplossingen te vinden. In die zin is het dus een spel zonder veel informatie. Dit zorgt ook voor dat er geen eenduidige gameplay is. Zo resulteert het in het plezier om alles zelf uit te vinden – een zeer interessante opzet. Het herordenen van je denkwijze is gewenst.

statik-vr-camera

Tarsier

Statik is ontwikkeld voor de Playstation VR. De Zweedse ontwikkelstudio Tarsier heeft eerder al medewerking verleent aan onder andere Tearaway Unfolded. De studio heeft gezocht naar een unieke stemgeluid voor de toepassing van VR en deze succesvol gevonden. Met alleen maar onbekende elementen, moet je een weg zoeken naar redelijkheid, naar duidelijkheid. Met veel draden, gizmo’s en apparaten puzzel je jezelf een slag in de rondte. Tarsier heeft een belangrijke slag geslagen met het ontbreken van zintuigen: je kunt je eigen handen niet zien, maar je virtuele handen ook niet. Dit zorgt voor een handicap die stimuleert om het hele onderzoek op te lossen. Met het gebruik van de controller kun je zien waar elke knop voor staat. Zodoende begint de puzzel…

Non-conventioneel

Zoals gezegd is Statik geen regulier spel. Het spel gaat minder uit van oog-hand coördinatie, maar meer van perspectief en gebruik van scherpzinnigheid. Het is zodoende haast een exploratiespel, waarbij vindingrijkheid beloond wordt. De creatieve puzzel past ontzettend goed bij VR. De testlaborant aan de tafel naast je is een mysterieus figuur dat blijft fascineren. “You’re a machine,” zegt hij plots, en vervult je met een gevoel van trots, om dan later te vervolgen, “but so is a tractor”.
Een spel als geen ander dat moeiteloos overtuigd. Soms werkelijk zenuwslopend, maar dat de volledige aandacht van de speler opeist.

Share