Microsoft Hololens Review

Microsoft Hololens: Een succes in uitvoering
De Microsoft Hololens is eerder een Augmented Reality bril te noemen, dan een Virtual Reality bril. De bril combineert echter beide technieken en laat je niet alleen objecten projecteren om ze te bekijken, maar laat je deze beelden ook aanraken, manipuleren en zelfs teleporteren. De mogelijkheid bestaat dan ook dat deze revolutionaire computerbril een technologiegolf tot stand brengt.

Wat is de Microsoft Hololens?

Deze VR/AR-bril laat je digitale objecten zien in de echte wereld, beelden die naadloos op de werkelijkheid aansluiten. Helder en nauwkeurig, waarbij rekening wordt gehouden met de echte objecten die je al ziet. Zo worden de virtuele objecten bijvoorbeeld op een tafel gezet of aan de muur gehangen. Vervolgens kun je de bril besturen met spraak, hand- en hoofdbewegingen. Door je blik op de objecten te richten en een zogenaamde ‘Airtap’ uit te voeren, kun je dingen aanklikken alsof je een computermuis gebruikt. Door hoofdbewegingen kun je deze vervolgens aansturen en roteren, wat overigens nog niet helemaal soepel verloopt.

De Microsoft Hololens is uitgerust met een speciaal ontwikkelde Intel Atom x5-Z8100 chip, 1,04 GHz en een quad-core 14nm-processor. Bovendien heeft de bril 2 GB werkgeheugen en 64 GB opslagruimte. Door de Microsoft HPU chip kunnen grote hoeveelheden informatie tegelijk door de bril worden verwerkt. In de toekomst moet het dan ook mogelijk zijn voor consumenten om applicaties te gebruiken en spellen te spelen met de bril. Hierbij wordt de werkelijkheid met virtuele beelden aangevuld of erdoor vervangen, afhankelijk van de applicatie.

De ontwikkeling van de Hololens

De Microsoft Hololens was een jaar geleden al aan ontwikkelaars aangeboden om applicaties voor het apparaat te gaan ontwikkelen. Waar de oogmeting die vooraf gaat aan het gebruik van de bril toen nog in de kinderschoenen stond, is deze nu sterk verbeterd. Om ervoor te zorgen dat de beelden goed aansluiten op je blikveld wordt een kalibratie uitgevoerd die de afstand tussen beide pupillen meet. Hoewel dit vorig jaar met een extra apparaatje werd gedaan, is de kalibratie nu volledig geïntegreerd.

Daarnaast heeft de bril dit jaar een geïntegreerd startmenu als onderdeel van de Windows Hololens software, waardoor deze gemakkelijker te besturen is. Hoewel je dit menu vorig jaar ook op kon roepen, verschijnt het nu direct al in beeld. Door de gemakkelijke bediening kun je meteen naar de browser, store of bijvoorbeeld een foto maken.

Software voor de Hololens

Op de Microsoft Hololens zullen applicaties van softwarebedrijven gaan draaien, die door de consument te gebruiken zijn. Denk aan Skype met de mogelijkheid aanpassingen aan te brengen in de echte wereld aan de andere kant van het gesprek, of een weerbericht dat je als een memo op de muur projecteert. Zodat je het altijd kunt bekijken wanneer je erlangs loopt.

De voorlopige versie van de VR/AR-bril wordt aan ontwikkelaars verkocht, de zogenaamde Developer Edition, waardoor ze alvast applicaties kunnen ontwikkelen die op de bril moeten gaan draaien. Ontwikkelen kan ook gratis met de Hololens Emulator. Zo hoopt Microsoft straks een zeer complete Hololens met tal van mogelijkheden op de markt te brengen. De ontwikkelaars moeten voor de voorlopige versie van de VR/AR-bril wel een bedrag van maar liefst 3000 dollar neertellen. Hoewel dat een kleine prijs is voor het succes wat zij hiermee hopen te behalen.

Minpunten van de VR/AR-bril

Een minpunt wat inmiddels vrij bekend is, is het beperkte gezichtsveld van de VR- en AR-brillen. De hologrammen worden hierdoor vaak halverwege afgebroken of verdwijnen zelfs helemaal uit het beeld. Dit is op te lossen door verder van de hologrammen af te gaan staan. Of het probleem al dan niet door Microsoft zal worden opgelost voor de release van de Hololens is nog niet duidelijk. Helaas doet het probleem voorlopig af aan de ervaring je in de wereld van de bril te bevinden.

Hoewel door Microsoft is geprobeerd gebruikers aan elkaar te verbinden met de bril, waardoor ze dezelfde beelden konden delen, was dit geen succes. De Hololens ging bevelen van andere gebruikers opvolgen, door gehoor te geven aan hun beweging of stemcommando. Het zien van de augmented beelden en ze aanraken is een geweldige ervaring, maar qua gebruikerservaring zal er dus nog heel wat aan verbeterd moeten worden.

Inbreng van derden

Microsoft stelt de Hololens niet alleen aan ontwikkelaars beschikbaar zodat ze hun eigen software kunnen ontwikkelen. Ze hebben namelijk ook de hoop dat deze ontwikkelaars met ideeën voor verbetering komen. Microsoft geeft dan ook toe dat het apparaat nog in de kinderschoenen staat en dat er nog het een en ander moet gebeuren voordat de VR/AR-bril op de markt verschijnt. Er zijn verschillende bedrijven over de wereld die toepassingen maken voor dit prototype computerbril. Voor grote spellen is het apparaat echter nog niet geschikt, door de vrij zwakke GPU van de bril.

Inmiddels zijn er al een aantal interessante ontwikkelingen op het gebied van toepassingen. NASA laat je een Marswandeling maken en Microsoft brengt de wereld van Minecraft tot leven met de bril. Deze indrukwekkende ervaringen zijn vast in 2D te bekijken in een promotiefilmpje van de Hololens. Microsoft lijkt te hopen dat er straks meerdere versies van de Hololens verschijnen, waarbij partners en concurrenten een model ontwikkelen in samenwerking met Microsoft zelf. Een systeem waarbij iedereen kan profiteren van de kennis van Microsoft.

Wanneer de Microsoft Hololens zal verschijnen is bij lange na nog niet duidelijk, maar het bekijken van een van een van de promotiefilmpjes van de VR/AR-bril is wel mogelijk. Ondertussen is het goed mogelijk dat er nog een aantal Developer Editions zullen volgen voor de bril in de winkel te koop zal worden aangeboden. Hoewel de potentie er zeker is, zijn er nog vele verbeteringen noodzakelijk. Gelukkig lijkt ook Microsoft zich hiervan bewust te zijn.