HTC Vive Review

Maximale bewegingsvrijheid in een virtuele wereld met de HTC Vite. Zoveel mogelijk en in alle vrijheid bewegen en handelen in virtual Reality (VR) was de voornaamste doelstelling toen de ontwerpers de HTC Vive officieel aan het grote publiek voorstelden. En of ze daarin slaagden. De eerste kennismaking met dit nieuwe toestel is ronduit indrukwekkend, natuurlijk en ongeëvenaard. Dit nieuwe toestel is zonder meer ideaal om twijfelaars te laten geloven in wat VR hen kan bieden.

Gemakkelijk te installeren
In tegenstelling met vele andere games, werden we verrast door het verbluffende gemak waarmee de HTC geïnstalleerd wordt. Je moet daar gelukkig géén handige Harry voor zijn om dit vrij snel tot een goed einde te brengen. Zo verloopt het installeren van de VR speelruimte met een Steam VR. Dit onderdeel installeer je vooraf in Steam. Is dit gebeurd, dan moet je het slimme systeem op de hoogte brengen van het soort speelruimte dat je koos en waar precies de begane grond begint. Vraag tegelijk ook of de onmisbare sensors op hun juiste plaats hangen. Eens zover kun je met de HTC Vive écht van start gaan.

Starten is nogal omslachtig
Ben je ongeduldig om echt van start te gaan met de HTC? Dan moeten we je ontgoochelen. Met de start word je geduld alvast op de proef gesteld. De oorzaak daarvan ligt bij de vele kabels die je op hun juiste plaats moet bevestigen. Zo heb je voor de headset maar liefst drie kabels naar een hub nodig. Van daaruit gaat het met behulp van nog eens twee kabels en een aparte voeding richting pc en stopcontact. Verlengkabels op tal van plaatsen kunnen de pret enigszins verstoren. Beschik je over een aparte kamer voor het gamen met je nieuwe HTC? Dan is dat niet zo erg en ben je in enkele minuten speelklaar. Installeerde je de HTC echter in je woon- of leefkamer dan doe je er uiteraard langer over.

Zonder geïntegreerde hoofdtelefoon
In tegenstelling tot vergelijkbare games beschikt deze HTC over geen geïntegreerde hoofdtelefoon. Een zogenaamde jack- aansluiting om de hoofdtelefoon aan te sluiten bevindt zich aan de achterzijde van het toestel. Positief daarbij is dat je hierbij je favoriete hoofdtelefoon kunt gebruiken. De headset regelmatig op of afzetten werkt storend en de jack kabel beperkt je bewegingsvrijheid. Deze kabel is immers tot maar liefst anderhalve meter lang.

Zo snel mogelijk concurreren met de Oculus Rift
HTC wilde met het ontwikkelen van zijn Vive duidelijk zo vlug mogelijk kunnen concurreren met de eerder op de markt gebrachte Oculus Rift. Dat is er duidelijk aan te merken. De drie kabels waarmee de headset is aangesloten beperkt de gamer in al zijn bewegingen. De bril weegt precies 555 gram en dat is duidelijk voelbaar. De bril van de HTC valt groter uit dan die van de concurrentie en dat is duidelijk een pluspunt voor gamende brildragers. De HTC Vive verwent met zijn diepte aanpassingen ook dragers van lenzen.

Geïntegreerde camera
Een belangrijke primeur waar de Vive mee uitpakt is ongetwijfeld zijn geïntegreerde camera waarmee je probleemloos je omgeving kunt mee gadeslaande. Die omgeving wordt monochroom weergegeven. Daar is in het begin aanpassing voor nodig maar eens je hieraan gewend bent moet je alleen oppassen dat de ruimte niet te donker uitvalt.

Maximale bewegingsvrijheid met de controllers
HTC mikte met zijn Vive op maximale bewegingsvrijheid met de controllers. Het is daar uitstekend in geslaagd. Tot de kleinste beweging wordt tot in de details simultaan en identiek in VR weergegeven. Daardoor voelt gamen met deze Vive opvallend natuurlijk aan Het zorgt ervoor dat alles natuurlijk aanvoelt. Rondwandelen en handelingen uitvoeren in een nochtans beperkte ruimte zijn met deze Vive echt indrukwekkend. Nog een positieve vaststelling is ongetwijfeld de ruim driehonderd beschikbare games met maximale bewegingsvrijheid met de controllers.

Bewegingsvrijheid gaat echter vlug vervelen

Maximale bewegingsvrijheid is uitstekend, maar soms gaat het de gamer al vlug vervelen. De HTC Vive valt duidelijk op met zijn maximale bewegingsvrijheid. Uiteraard is het in het begin prettig om deze grote bewegingsvrijheid te kunnen ervaren. Vraag hierbij is echter of er top games beschikbaar zijn die zo boeien dat je uren aan één stuk in de virtuele wereld kunt vertoeven.

De middeleeuwen beleven midden je eigen woonkamer
Daar waar concurrent Oculus Rift of Gear VR is uitgerust met een klassieke bril en je beperkt bent laat HTC je alle mogelijke avonturen beleven in je eigen woonkamer. Met de HTC Vive is het ook mogelijk alles van wel erg dichtbij te kijken. Het systeem is zo slim dat het ieder moment precies weet waar je als gebruiker je bevindt.

Beweeg je in de VR zoals in de realiteit
Met de maximale bewegingsvrijheid loop je met de HTC Vive in de virtuele realiteit zoals in de wereld zoals die er realistisch uitziet. Dat moet je als gamer uiteraard gewoon worden. Je ziet met de HTC Vive immers niet waar je loopt.

Beeldresolutie
De beeldresolutie is uitstekend, zelfs tot in de kleinste details. Kom je in de nabijheid van virtuele objecten dan is dat al heel wat minder en word je al snel met pixels geconfronteerd. En dat met een toestel zoals de HTC Vive waarmee je zo naar om het even welke voorwerpen kunt lopen. De kwaliteit van de beeldvorming is dan nog belangrijker…

Natuurlijk en overweldigend gevoel
Zoals dat met alle nieuwe toestellen en producten het geval is, moeten ook bij deze HTC Vive nog tal van schoonheidsfoutjes weggewerkt worden. Toch wordt het jongste paradepaardje van HTC door iedereen als een belangrijke stap in de virtual reality aanzien. Gamen met deze HTC Vive geeft een natuurlijk en overweldigend gevoel. Het gebruik van de Vive verloopt ook stukken comfortabeler dan bij de concurrentie en dat zal in de nabije toekomst nog aanzienlijk verbeteren.