Hover Junkers voor HTC Vive: een van de eerste schietspelletjes die realistisch overkomt!

“Voel hoe je lichaam reageert, snuif de adrealine op, steek je arm uit en schiet…” Binnenkort is de HTC Vive beschikbaar voor consumenten, dus het is de hoogste tijd dat de bijbehorende spelletjes ook onder de loep worden genomen! Een van de belangrijkste releases is StressLevelZero’s Hover Junerst: het leukste multiplayer schietspel ooit. Het wordt al snel duidelijk dat dit veel geavanceerder is dan spellen als Halo of Call of Duty.

HTC Vive

Er zitten twee uitstekende controllers bij de HTC Vive, maar de belangrijkste controller bij dit spel is je lichaam! De bewegingen van je hoofd en beide handen worden namelijk geregistreerd, waardoor je de vrijheid hebt om je door de gehele ruimte te verplaatsen. Hierdoor dienen de controllers alleen nog maar als toegangsticket naar een spel met een volledig fysieke, full-body virtual reality ervaring. Hover Junkers is het perfecte voorbeeld hiervan, en het is ook meteen een solide reden om een HTC Vive aan te schaffen.

robot-in-hover-junkers-htc-vive-vr-game

De demo

Al na tien minuten spelen, lig ik plat op mijn buik: ik gluur door een gleuf in de muur van mijn schip en doe en poging om de schaatreiniger tegenover me neer te schieten, terwijl ik zelf zijn kogels probeer te ontwijken. Ik hef mijn arm op op blind te schieten, met mijn pistool in mijn linkerhand, maar dit is natuurlijk een laffe zet en ik raak he niet eens zijdelings. Als ik nieuwe kracht heb verzameld, schat ik opnieuw mijn kansen in en hurk ik: klaar om een beter schot te lossen vanuit mijn rechterhand. Ik probeer me volledig te dekken, maar ik loop nog steeds risico omdat mijn hoofd soms boven het schot uitsteekt. Mijn vijand is nu recht in mijn vizier, en ik die van hem… BAM!

Meer dan een videospel

Eigenlijk maakt het nauwelijks uit of ik de vijand heb geraakt, of hij mij. Het belangrijkste is dat ik getuige was van iets wat als zoveel meer voelde dan een videospel… Mijn hele lichaam deelde de ervaring, en reageerde intuïtief: alsof het gevecht daadwerkelijk plaatsvond! Zoals StressLevelZero’s medeoprichter Alex Knoll zegt: “Hover Junkers is meer te vergelijken met paintball en laser gamen dan met traditionele schietspellen.

Dat klopt, maar je kunt natuurlijk nooit paintballen en laser gamen in je eigen woonkamer. Ook speel je in het echte leven nooit in apocalyptische woestijnen, bestuur je nooit je eigen hovercrafts en kun je niet spelen met mensen wereldwijd. Dit is dus een totaal nieuwe beleving, met dank aan de magie van de HTC Vive.

De ontwikkeling

Nog ver voordat de VR was gelanceerd als een consumentenproduct, hadden Knoll en zijn medeoprichter Laatsch al plannen voor Hover Junkers. Ze hadden zoveel zin om er een echt product voor te maken, dat ze teleurgesteld waren toen ze horen dat de eerste consumentenlancering pas in 2017 of 2018 plaats zou vinden. Gelukkig sloot niet lang daarna HTC aan, en gingen de ontwikkelingen ineens in een sneltreinvaart. Knoll zei direct: “Zo, wanneer beginnen we?” En verder: “Nadat we de HTC Vive ontdekten, hadden we in 20 minuten de kern van het spel bedacht. De kamer moet transformeren in een voertuig, en we moeten ze wapens geven zodat ze op elkaar kunnen schieten.”

schieten-in-hover-junkers-htc-vive-vr-game

Je kamer wordt een hovercraft

Het is geniaal dat je met Hover Junkers je kamer in een hovercraft verandert. Dit geeft de consumenten veel meer fysieke vrijheid dan dat ze ooit hebben ervaren tijdens een spelletje. Gelukkig is dit probleem nu opgelost, aangezien je jezelf op een hovercraft zet, net als dat andere problemen als sneeuw voor de zon zijn verdwenen. Je hebt nu zowel fysieke vrijheid om je te bewegen (lopen in je kamer staat gelijk aan voortbewegen op het schip) en je hebt een grotere bewegingsvrijheid in de virtuele wereld. Ook heb je niet de turbulentie die je normaal gesproken in een vliegtuig ervaart, omdat de hovercraft boven een vliegtuig zweeft. Dit heeft als voordeel dat spelers niet ziek worden! Ik ben ook geen enkele seconde misselijk geworden tijdens het spelen van de demo, in tegenstelling: het voelde comfortabel en opwindend om me voort te bewegen via een hovercraft.

Multiplayer functie

Bij lancering, zullen er tien kaarten beschikbaar zijn voor multiplayers. Hierin kun je je eigen hovercraft besturen. Ook kun je onderdelen verzamelen die je hovercraft sterker maken in de verdediging. Wedstrijden speel je met acht spelers, dus je kunt gemakkelijk worden aangevallen door een andere speler als je net in een gevecht zit. Je moet dus constant je omgeving in de gaten houden!

 

Fysieke deelname

Hover Junkers het wellicht niet heel veel anders dan reguliere schietspellen, maar we kunnen niet vaak genoeg benadrukken hoe anders dit spel is ten opzichte van het spelen met een muis of controller! Als je je verstopt, duik je in het echt ook helemaal in elkaar, of je ligt zelfs op de grond. Als je nu denkt: “Dit klinkt als een intense workout”, dan zit je er niet ver naast. Na drie of vier wedstrijden, was ik redelijk uitgeput. Knoll beaamde dat: “Ja, je zult wel wat calorieën gaan verbranden!”

Release

Hover Junkers wordt tegelijkertijd gelanceerd met de HCT Vive, waarschijnlijk begin april. Knoll zegt dat de game zoveel mogelijk platforms en headsets mogelijk za ondersteunen, hopelijk ook ooit de Oculus Rift. Maar, eerst is de focus toch echt op de Vive/SteamVR.

Meer informatie op hun website:http://www.hoverjunkers.com/

Share